Cum sa dai un feedback

Termenul de FEEDBACK desemneaza un mecanism in procesul de comunicare, mecanism care permite unei persoane ca prin limbaj sa monitorizeze si sa evalueze raspunsul altei persoane fata de actele (vorbire, actiuni ) celei dintai. Limbajul este asadar asemenea unui sistem de autoreglaj. El se desfasoara in cadrul comunicarii dintre persoane la ambele capete ale relatiei de comunicare. FEED-BACK este un proces complex de “hranire” emotionala reciproca, calitatea si utilitatea lui depinzand atat de cel ce il da, cat si de cel ce il primeste. De aceea este util sa tinem cont si de cum este construit interlocutorul nostru, asa incat feedbackul sa produca schimbarea pe care ne-o dorim in celalalt. In acest articol am sa mentionez cateva sugestii referitoare la ceea ce ar fi util dupa parerea mea sa contina discursul nostru atunci cand dam un feedback.

Feedbackul dat corect are un rol in a MOTIVA– incurajeaza comunicarea deoarece dezvolta un sentiment de incredere intre partenerii de discutie. Pentru aceasta este important insa ca feedbackul sa se refere la un comportament/competenta observat(a) concret la interlocutor, nu la o impresie personala si subiectiva referitoare la de ce credem noi ca se intampla cu celalalt.

Folosit corect, Feedbackul are si un rol in a DEZVOLTA– dezvolta competente/skilluri la cel ce il primeste deoarece il ajuta sa isi constientizeze punctele slabe. Pentru aceasta este important ca el sa faca referire la viitor plecand de la prezentul observat, la ceea ce avem de realizat in viitor folosind competenta pe care o dorim a o dezvolta.

McGill and Beatty (in “Action learning: A practitioner’s guide”, London: Kogan Page, 1994, p. 159-163) ne dau cateva sugestii utile despre cum sa dam un feedback eficient:

  1. Sa aiba Claritate – Fii cat mai clar despre ceea ce ai de spus. A fi general in exprimare poate gerera confuzie si neintelegere, celalalt poate sa nu inteleaga la ce comportament anume faci referire.
  2.  Subliniaza pozitivul. Fa referire la comportamentul/competenta observata care este pozitiva. In acest fel celalalt se va simti gratificat, asta va deschide discutia si va spori increderea. Daca sunt si comportamente negative observate este util ca feedbackul sa contina atat aspectele negative observate dar si aspecte positive pe care este util sa le subliniezi (cu totii avem si bune si rele), asa incat feedbackul sa fie echilibrat iar partenerul de discutie sa nu se simta criticat.
  3. Fii specificFii cat mai specific despre ceea ce ai de spus, evita comentariile generale si clarifica atunci cand sunt folosite cuvinte care exprima generalitati si ambiguitati precum “acel lucru”,  “acela”,  “acele comportamente”, “toate”,  “niciodata”, “intotdeauna”  etc…Intreaba atunci cand nu intelegi cat mai specific despre ce este vorba. Descrierile arbitrare si neclare lasa loc interpretarilor personale fanteziste, celalalt isi poate imagina ca te referi la cu totul altceva decat poate ai in intentie iar comunicarea are de suferit.
  4. Ramai centrat pe comportamentul observat mai degraba decat pe persoana in sine (si motivele ei ). In acest fel celalalt va intelege ca nu ii critici caracterul personal si va putea face distinctia intre un comportament de moment si restul persoanei sale. Nu poti sti niciodata care i-au fost motivele reale pentru care s-a comportat asa cum ai observat asa ca este bine sa nu speculezi.
  5. Fa referinta la acele comportamente observate dar care pot fi schimbate. Astfel discutia capata sens doar in masura in care ea va aduce o imbunatatire in rezultat pentru o data viitoare.
  6. Fii descriptiv mai degraba decat evaluativ. Descrie doar ceea ce s-a vazut direct de amandoi si doar acele aspecte foloseste-le in feedbackul tau. Evita sa emiti pareri personale cu privire la motivele celuilalt pentru care s-a comportat asa cum ai observat. Evita de asemenea sa faci evaluari calitative referitoare la acest aspect, ajuta-l mai degraba pe celalalt sa le faca pentru sine. Autocritica este cea mai buna in acest caz.
  7. Asuma-ti feedbackul. Foloseste “Eu“,  “Am observat”  in locul  lui “Se zvoneste”,  “Toata lumea spune”,  “ Ceilalti cred” etc… Comunicare este un proces personal iar asumarea ei dezvolta incredere. In felul acesta respecti pe celalalt si il ajuti si pe el sa isi asume ceea ce spune si face la fel cum si tu iti asumi ceea ce spui in nume propriu in acest feedback.
  8. Fii foarte precaut cand dai sfaturi. Oamenii arareori se confrunta cu o dilema din cauza lipsei de informatii. Adeseori cel mai de ajutor este sa ii ajuti sa inteleaga mai bine dilema cu care se confrunta, cum a aparut si cum pot identifica ce actiuni sa intreprinda pentru a rezolva dilema intr-un mod cat mai eficient. Ajuta-l pe celalalt sa constientizeze el mai degraba ceea ce ar putea imbunatati precum si modalitatea prin care ar face-o pe viitor, decat sa ii dai tu o solutie  care poate fi perceputa ca fiind straina celuilalt si deci privita cu circumspectie.

In sumar:

Comportamente pozitive Comportamente negative
  • Clare si Specifice
  • Generale
  • Asumate (Am vazut, Am observat, Din punctul meu de vedere…)
  • Neasumate ( unii oameni/ceilalti cred ca…)
  • Centralizate pe comportamentul observat ( spune doar ceea ce vezi)
  • Centralizat pe motiv/intentie (tendinta de a judeca, de a da cu parerea despre ceea ce s-a vazut)
  • Se da pentru beneficiul celui care primeste feedbackul
  • Se da pentru satisfactia celui care da feedbackul

 


Autor: psihoterapeut Zgardau Mircea Alexandru